Dinamica inspirației

1 Cronici 28

Bible-Inspiration1Azi vom face puțină teologie. Mă voi referi la un text foarte frumos din pasajul indicat mai sus, în care David explică procesul inspirației divine. David a lăsat în urmă scrieri biblice, de exemplu Psalmii, și poate fi socotit profet, cel prin care vorbește Dumnezeu. Când citești Psalmii, îți este ușor să îți imaginezi că aceștia au izvorât din bucuria, zbuciumul sau pacea inimii omenești. Însă, fiindcă ei au fost canonizați ca fiind parte din Sfânta Scriptură, au fost recunoscuți în felul acesta ca fiind de origine divină, scriitorul fiind inspirat de Dumnezeu.

David a mai lăsat ceva cu calitate de scriere sfântă. Este vorba de planurile pentru Templul lui Solomon. Exprimarea traducerii Cornliescu ne face să credem într-o scriere căzută din cer: „Toate acestea”, a zis David, „toate lucrările izvodului acestuia mi le-a făcut cunoscut Domnul, însemnându-le în scris cu mâna Lui.” (1 Cronici 28:19 VDCC). Iudeii caută semne, grecii caută înțelepciune, iar omul spiritual postmodern este înclinat spre minuni spectaculoase. Mi-a fost ușor să cred că Dumnezeu ar putea să facă lucrul acesta, și multă vreme am fost convins ca Dumnezeu a scris cu mâna Lui două lucruri, cele zece porunci pe tablele de piatră și planurile pentru Templul lui Solomon. Înțelegeam de ce Dumnezeu a ales să scrie poruncile cu mâna Sa, dar nu aveam o rațiune pentru planurile Templului. Dacă planurile pentru Templul portabil din pustie le-a făcut Moise după viziunea Templului ceresc, de ce ar fi ales Domnul ca Templul lui Solomon să aibă un plan desenat de mână divină, deși nici acest templul nu avea să dureze o veșnicie?

Traducerea pasajului din 1 Cronici 28:19 a lui Cornilescu nu este cea mai bună aici. Am aruncat o privire pe alte traduceri, care m-au pus în dilemă, dar revizuind textul ebraic am primit o revelație. Acesta ar spune cam următoarele (ce este în paranteze drepte nu apare în text, dar se subînțelege):

Toate acestea [au ajuns] în scris prin mâna lui Yahweh asupra mea [când] m-a făcut să înțeleg toată lucrarea acestui model.

Așadar, dinamica inspirației parcurge anumite etape: 

  1. Mâna Domnului asupra profetului descoperă ideile minții acestuia
  2. Profetul înțelege cu ajutorul divin rostul detaliilor în imaginea de ansamblu
  3. Profetul scrie sub călăuzire divină ce a înțeles prin propriile sale capacități de exprimare

„Mâna lui Yahweh” este de fapt exprimarea plastică a ceea ce a spus și apostolul Petru: „Căci nici o proorocie n-a fost adusă prin voia omului, ci oamenii au vorbit de la Dumnezeu, mînaţi de Duhul Sfînt.” (2 Petru 1:21 VDC). Duhul Sfânt este „companionul divin” prezent în tot procesul și dinamica inspirației. El se îngrijește ca idea să fie nealterată de gândurile și imaginile omenești. Însă transpunerea acelei idei în vorbit și scris este partea omului care a fost impresionat de revelație. Profetul umplut de idee o plantează în propria sa structură de gândire și o transpune prin propriul său limbaj. Așa înțeleg dinamica inspirației.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s